W dniach 15.10.2025 – 20.10.2024 odbył się sześciodniowy staż obserwacyjny w ramach programu Erasmus+ w ramach projektu akredytacyjnego 2025-1-IT01-KA121-VET-000306526. Uczestniczyli w nim nauczyciele średnich technicznych z regionu Siderno we Włoszech.
Plan spotkania.
Dzień 1. Prezentacja szkoły goszczącej: jej historii, misji, wartości, programów i osiągnięć. Zwiedzanie obiektów szkoły, w tym sal lekcyjnych, warsztatów, laboratoriów i innych przestrzeni edukacyjnych. Spotkanie z dyrektorem szkoły i kluczowymi pracownikami w celu omówienia struktury organizacyjnej szkoły, programu nauczania i metod pedagogicznych. Omówienie systemu kształcenia zawodowego w kraju goszczącym i jego zgodności ze standardami krajowymi i europejskimi.
Dzień 2. Obserwacja zajęć zawodowych w różnych dyscyplinach, ze szczególnym uwzględnieniem metod nauczania, zaangażowania uczniów i praktyk oceniania. Zajęcia interakcyjne z uczniami i nauczycielami oraz poznania ich doświadczeń i perspektyw. Sesje wspólnego nauczania z doświadczonymi nauczycielami zawodowymi, podczas których uczestnicy aktywnie uczestniczyli w planowaniu, prowadzeniu i ewaluacji lekcji. Sesje refleksji i informacji zwrotnej, podczas których omawiane były obserwowane lekcje i doświadczenia ze wspólnego nauczania.
Dzień 3. Spotkanie z pedagogiem i psychologiem szkoły w celu omówienia praktyk i strategii edukacji inkluzywnej w zakresie wspierania uczniów zawodowych ze specjalnymi potrzebami. Obserwacja klas i zajęć inkluzywnych, ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowania, dostosowania i indywidualnych planów nauczania. Warsztaty poświęcone technologiom wspomagającym i zasobom dla uczniów z niepełnosprawnościami. Studia przypadków i dyskusje na temat tworzenia bardziej inkluzywnego i wspierającego środowiska edukacyjnego dla wszystkich uczniów.
Dzień 4. Wizyta w warsztatach i laboratoriach w celu obserwacji praktycznych zajęć szkoleniowych oraz wykorzystania sprzętu i technologii. Praktyczne doświadczenie z wybranymi narzędziami i maszynami pod okiem wykwalifikowanych techników i instruktorów. Udział w symulowanym środowisku pracy, gdzie uczestnicy mogli zastosować swoje umiejętności i wiedzę w realistycznych warunkach. Omówienie i analiza warsztatów i zajęć laboratoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem ich adekwatności do programu nauczania i potrzeb branży.
Dzień 5. Wizyta w lokalnej firmie w celu zapoznania się z jej działalnością, technologiami i wymaganiami w zakresie umiejętności. Spotkanie z przedstawicielami firmy w celu omówienia potencjalnych możliwości współpracy, takich jak staże, praktyki i wspólne projekty. Burza mózgów w celu zidentyfikowania sposobów wzmocnienia więzi między szkołą a branżą oraz zapewnienia adekwatności programów kształcenia i szkolenia zawodowego do rynku pracy.
Dzień 6 – Wizyta w lokalnych firmach. Zwiedzanie szkół zawodowych, refleksja nad doświadczeniami z obserwacji i omówienie obserwacji z pracownikami ZSKU.



