Autyzm to zaburzenie występujące obecnie często wśród dzieci. Kiedyś nierozpoznawany i nieleczony – dziś dzieciom z tym problemem poświęca się wiele uwagi i troski.
Istnieje wiele publikacji omawiających przyczyny tego zaburzenia oraz zachowania autystyczne. Potrafimy je szybciej rozpoznawać, właściwie diagnozować oraz prowadzić właściwą terapię. Dzieci z rozpoznanym autyzmem, a więc z zaburzeniami rozwoju, zarówno w Polsce, jak i wielu innych krajach uczestniczą w procesie edukacji, lecz na trochę innych zasadach niż ich zupełnie zdrowi rówieśnicy.
Doświadczenia edukacji integracyjnej i włączającej wskazują jednoznacznie, że dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, najpełniej uczestniczą w edukacji, gdy pozostają wspólnie ze swoimi rówieśnikami i w najbliższym otoczeniu – pisze Gabriela Jagielska. [1]
Dzieci te mogą się uczyć razem, pod warunkiem że zechcemy je bliżej poznać, ich indywidualne potrzeby i odpowiednio wykorzystać tę wiedzę zarówno w nauczaniu jaki kontaktach z tymi dziećmi i budowaniu z nimi relacji.
Oddzielny problem stanowi funkcjonowanie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie. Dla rodziców nieprawidłowości w rozwoju u dziecka są źródłem stresu w życiu codziennym i związanym z troską o przyszłość i samodzielne funkcjonowanie w społeczeństwie.
Obecność chorego dziecka w rodzinie rzutuje też w pewien sposób na jego zdrowe rodzeństwo.
Zapraszam do zapoznania się z całym artykułem na temat autyzmu…